Persbericht PIV/DLR/GAV: Medische machtigingen in letselzaken geheel herzien

Nieuwe formulieren zijn herkenbaar, eenvoudig en begrijpelijk. Twee nieuwe machtigingen helpen om de overdracht van medische gegevens in letselschadezaken zorgvuldig te laten verlopen. Het doel is een vlotte behandeling van deze zaken, waarbij respect voor privacy hand in hand gaat met de voor de beoordeling van de schadeclaim benodigde openheid. De formulieren hebben de goedkeuring van de vereniging van Geneeskundig Adviseurs in Verzekeringszaken (GAV) en De Letselschade Raad.

De ‘Gerichte medische machtiging’ en de ‘Medische volmacht’ zijn ontwikkeld binnen de Werkgroep Implementatie Medische Paragraaf (WIMP) van het Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV), in samenwerking met de GAV en De Letselschade Raad. De werkgroep hoopt dat de machtigingen algemeen ingang vinden, zodat zorgverleners de formulieren gaan herkennen en zowel zij als de betrokken slachtoffers zekerheid hebben over de waarborgen waarmee de overdracht van medische informatie is omkleed. Om die reden adviseert de GAV haar leden deze machtiging in het vervolg te gebruiken.

Persbericht: Medische machtigingen in letselzaken geheel herzien

PIV-stappenplan met medische machtigingen

Zie ook:

Artikel in het PIV-Bulletin : ‘PIV-stappenplan Medisch traject’

PERSBERICHT

Den Haag, 31 oktober 2013

Nieuwe formulieren zijn herkenbaar, eenvoudig en begrijpelijk

Medische machtigingen in letselzaken geheel herzien

Heldere uitleg

De machtigingen vervangen drie werkdocumenten uit de Medische Paragraaf: het ‘Toestemmingsformulier medische informatie’, de ‘Medische volmacht’ en de ‘Gerichte medische machtiging’. De beknopte formulieren zijn overzichtelijk ingedeeld met een beperkt aantal invulvelden op de voorzijde en een heldere uitleg op de achterzijde. Met verwijzingen naar de Medische Paragraaf wordt toegelicht waarom medische informatie wordt opgevraagd, welke informatie mag worden opgevraagd en wie de informatie mag inzien. De toestemming voor het gebruik van de informatie is verwerkt in de machtigingen, zodat het ‘Toestemmingsformulier medische informatie’ niet meer nodig is.

De uitleg op het formulier is van belang, omdat de ‘Gerichte medische machtiging’ vooral zal worden gebruikt door verzekeraars indien het slachtoffer geen belangenbehartiger heeft. Het slachtoffer kan nu rustig nalezen wat de toestemming precies inhoudt. De ‘Gerichte medische machtiging’ biedt medisch adviseurs de mogelijkheid met een begeleidende brief nadere toelichting te geven bij de opvraag van informatie die niet direct te maken heeft met het ongeval. In dat geval wordt in de machtiging expliciet naar de begeleidende brief verwezen. ‘De medische volmacht’ is interessant voor belangenbehartigers, vanwege de verwijzingen naar de Medische Paragraaf, de eenvoud en herkenbaarheid van het document voor alle betrokkenen en de heldere uitleg op de achterzijde.

Medische Paragraaf

De Medische Paragraaf, een aparte bijlage bij de Gedragscode Behandeling Letselschade, verschaft een gedetailleerd en breed gedragen kader voor het medisch traject bij letselschade. Belangrijke uitgangspunten bij het opvragen van medische informatie zijn proportionaliteit en transparantie. Diverse werkdocumenten in de Medische Paragraaf, waaronder formulieren, ondersteunen de implementatie in de praktijk. De nieuwe formulieren zijn te downloaden vanaf de websites van De Letselschade Raad, de GAV en het PIV.

=====================================================================

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

De Medische Paragraaf bij de Gedragscode Behandeling Letselschade kunt u downloaden vanaf de website www.deletselschaderaad.nl.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

DLR, Sandre Douma, T 088-33 22 559/0646-238 088, E sdouma@deletselschaderaad.nl

GAV, Rogier Dick, T 0642-989 999, secretaris@gav.nl